Jean-Claude Ellena doet meer (effect) met minder (ingrediënten)

***See below for English***

Een halve eeuw parfums maken

Na een carrière van nagenoeg een halve eeuw ging Jean-Claude Ellena 3 jaar geleden op pensioen. Ellena groeide praktisch op in de jasmijnvelden, waar zijn oma de bloemen plukte. Ook andere parfumingrediënten raakten op zijn harde schrijf geprint toen hij als tiener aan de slag ging in een fabriek waar essentiële oliën werden gemaakt. Hij ademde letterlijk de aroma’s van de ingrediënten die hij verwerkte. Die ervaring leidde naar de (interne) parfumschool van Givaudan. Dat legde de basis voor een boeiende carrière bij verschillende parfumproducenten.

In 2000 start hij het nichelabel The Different Company, met designer Thierry de Baschmakoff. De parfumcreatie geeft hij door aan zijn dochter Céline, wanneer Hermès hem in 2004 vraagt als huisparfumeur. Daar blijft hij tot aan zijn pensioen in 2016, waarna hij de scepter doorgeeft aan Christine Nagel.

De signatuur van Jean-Claude Ellena

Ellena brak in 1976 door met First, een parfum voor Van Cleef & Arpels. Het werd het eerste ‘parfum bijoux’. Later maakte hij ook nog parfums voor andere juweliers als Bvlgari en Cartier. First is een redelijk barok parfum (typisch voor die tijd), waardoor je de evolutie van zijn stijl kan lezen wanneer je het vergelijkt met zijn latere werk. Onder sterke invloed van Edmond Roudnitska (die parfums voor Dior maakte als Eau Sauvage en Diorissimo) wordt zijn signatuur steeds meer uitgepuurd. Hij is een kei in het beste van ingrediënten te tonen, ontdaan van elke frul. Hij maakt parfums als haiku’s: geen noot te veel, maar toch met een zekere poëzie.

Toch stoorde dat etiket van ‘minimalisme’ hem, alsof hij niet in staat zou zijn om een sensueel, vrouwelijk parfum te maken. Met Jour d’Hermès en L’Eau d’Hiver voor Frederic Malle probeerde hij komaf te maken met die vooroordelen.

Meer lezen?

In tegenstelling tot veel parfumeurs was Jean-Claude Ellena goed met woorden. Hij liet zich graag interviewen door journalisten (vaak tot afgunst van collega’s). Tijdens de ontwikkeling van Un Jardin Sur Le Nil liet hij zich een jaar volgen door Chandler Burr. Die schreef er een boek over: The Perfect Scent: A year in the perfumery industry). Zelf heeft Ellena ook al verschillende boeken op zijn actief. Hij geeft nog regelmatig lezingen en is actief bij het Musée International du Parfum in Grasse en de Osmotheek in Versailles (waar hij mee aan de basis lag).

Must Smells van Jean-Claude Ellena

  • Van Cleef & Arpels First: een typische seventies aldehyde bloemengeur die de jaren niet geweldig goed heeft doorstaan. Maar het blijft een interessant referentiepunt om zijn latere werk mee te vergelijken en te zien hoe hij steeds minimalistischer te werk gaat.
  • Bvlgari Eau Parfumée au Thé Vert: het eerste parfum dat thee als ingrediënt gebruikte (bij mijn weten). Behoorlijk innoverend voor zijn tijd.
  • Frederic Malle L’Eau d’Hiver: een ongewoon sensueel parfum voor zijn doen. Deze ‘eau chaude’ begint erg fris en wikkelt je ongemerkt in een crèmige voile van amandel.
  • L’Artisan Parfumeur Bois Farine: wellicht zijn meest ongewone creatie, geïnspireerd door een boom die uitsluitend op La Réunion voorkomt. De bloesems ruiken naar bloem (meel), Ellena verwerkte het aroma in een droog poederige houtgeur.
  • Hermès Un Jardin Sur Le Nil: dit is een van de meest interessante parfums uit de Jardin reeks. Een bloemig parfum met ongewone aroma’s van groene mango, wortel en tomatenblad die de prominente houtbasis wat minder streng maken. Origineel zonder zottigheid. Het proces wordt beschreven in Chandler Burr’s boek The Perfect Scent.
  • Hermès Terre d’Hermès: een klassieker bij de mannen die op heel wat vrouwelijke fans kan rekenen. Het geeft zeer goed de signatuur van Ellena weer, dankzij sleutelingrediënten als o.a. grapefruit, Iso E Super en vetiver die je in meerdere of mindere mate in bijna al zijn creaties terug vindt.

Lees ook

Anne Flipo, de parfumeur met een genereuze stijl

Portret van Mathilde Laurent, de huisparfumeur van Cartier

James Heeley, een parfumeur die van alle markten thuis is

***English version***

About the signature style of Jean-Claude Ellena

achieve more (effect) with less (ingredients)

After a career of almost half a century, Jean-Claude Ellena retired 3 years ago. Ellena practically grew up in the jasmine fields, where his grandmother picked the flowers. While working as a teenager in a factory where essential oils were made, he learned about other ingredients. He literally breathed their aromas while processing them. That experience led him to the (internal) perfume school of Givaudan. And that was the start of an exciting career in perfumery.

Working for different big brands, he decided to start a niche label on the side in 2000. He founded The Different Company, together with designer Thierry de Baschmakoff. When Hermès asks him in 2004 to become their house perfumer, he trusts his daughter Céline to succeed him at The Different Company. He is happy at Hermès, enjoying a creative freedom that not many perfumers have. He retires in 2016, succeeded by Christine Nagel. In his book ‘L’Ecrivain des odeurs‘ (’the writer of scents’) he claims he chose Nagel himself, but nevertheless seemed to struggle at one point with her very different style.

The signature of Jean-Claude Ellena

Ellena got his first break in 1976 with First, a perfume for Van Cleef & Arpels. The bright aldehydic floral reflected the luster of their jewelry line. It was the first ‘perfume bijoux’. Later on he also made perfumes for other jewellers like Bvlgari and Cartier. First is a fairly baroque perfume (typical for that time), a perfect point of reference to see his style evolve towards less complicated yet refined formulas. Heavily influenced by his mentor Edmond Roudnitska (who created perfumes for Dior such as Eau Sauvage and Diorissimo), his signature increasingly ‘purified’. He makes the most out of high quality ingredients, stripped of any frills. His perfumes are like haikus: every note has its function, but still with a certain poetry.

Yet that label of ‘minimalism’ bothered him, as if he was incapable of making a sensual, feminine perfume. With Jour d’Hermès and L’Eau d’Hiver for Frederic Malle he tried to put an end to these prejudices.

Want to read more about him?

Jean-Claude Ellena has a way with words. He has written several books and regularly gives talks. He likes to be interviewed by journalists (often to the envy of many of his colleagues) and they like him. Journalist Chandler Burr followed him during the development of Un Jardin Sur Le Nil, who wrote a book about it: The Perfect Scent: A year in the perfumery industry.

Must smells by Ellena

  • Van Cleef & Arpels First: a typical seventies aldehyde floral fragrance that has not withstood the years very well. But it remains an interesting point of reference to compare his later work with and to see how his style evolves.
  • Bvlgari Eau Parfumée au Thé Vert: the first perfume that used tea as an ingredient (to my knowledge). Quite innovative for that time.
  • Frederic Malle L’Eau d’Hiver: an unusually sensual perfume for Ellena. This ‘eau chaude’ starts off very fresh and wraps you imperceptibly in a creamy almond veil.
  • L’Artisan Perfumer Bois Farine: perhaps his most unusual creation, inspired by a tree found exclusively on La Réunion. The blossoms smell of flower (flour), Ellena incorporated the aroma into a dry powdery woody scent.
  • Hermès Un Jardin Sur Le Nil: this is one of the most interesting perfumes in the Jardin range. A floral perfume with unusual aromas of green mango, carrot and tomato leaf that make the prominent wood base a little less severe. Original without foolishness. The process is described in Chandler Burr’s book The Perfect Scent.
  • Hermès Terre d’Hermès: a male classic with a large female fanbase. It very well reflects Ellena’s signature, thanks to key ingredients such as grapefruit, Iso E Super and vetiver, which you can find in a lot of his creations.

You might like to read these posts as well:

The Covid-19 effect on beauty

A plea for a perfume etiquette

Twilly d’Hermès review

Dit artikel delen op
Sofie Albrecht
Sofie Albrecht